Nemáte plnou důvěru ve váš servis?
Nemáte úplnou jistotu, jestli jste provedli servis správně? Nenechávejte nic náhodě a přijďte pro jistotu k nám. Naši profesionálové se na vše podívají a vyřeší problémy za vás. Nemusíte se bát kolísajícíh otáček ani špatného startování motoru.
Proč se nejvíce závad objeví právě na jaře?
Pro řidiče je již dlouho známo, že do benzínu se přidává biosložka. Nicméně od ledna tohoto roku může být podíl biologické složky v benzínu až 10 %. Tato biosložka má často spojitost s problémy spalovacích motorů (nejen) v zahradní technice.
Přidávání ethanolu do benzínu má své opodstatnění v redukci emisí. Ethanol je obnovitelný zdroj, který při spalování v motoru skutečně snižuje produkci emisí a může také pomáhat předcházet ukládání karbonu v motoru. Nicméně ethanol může také přinést řadu problémů.
Je známo, že ethanol se v benzínu nerozpouští, naopak absorbuje vodu z vlhkosti vzduchu a tvoří vodnaté usazeniny na dně nádrže a na stěnách palivových cest. Tento jev je možná častou příčinou problémů jako je obtížný start motoru po delší době odstavení, nestabilní otáčky nebo dokonce samovolné vypínání motoru.
Moderní motory jsou optimalizovány pro dosažení maximálního výkonu při minimální spotřebě paliva, aby splňovaly přísné emisní normy. Kanálky a trysky v karburátorech jsou velmi jemné, a karburátor je naladěn na ideální poměr palivové směsi. I drobná nečistota, která by se zachytila v karburátoru a omezila průtok paliva, může negativně ovlivnit optimální chod motoru. Nedostatečné množství paliva způsobuje řídkou palivovou směs, což vede k obtížnému startování, nedostatečnému výkonu a kolísání otáček motoru.
Kolik času je potřeba k vytvoření usazenin v karburátoru?
Uvažujte o situaci, kdy posekáte trávu, vyčistíte sekačku a uklidíte ji. To však neplatí pouze pro sekačku, stejně to funguje i u motorové pily a další zahradní techniky. V nádrži zůstává palivo, které může volně pronikat do karburátoru. Benzín se relativně rychle odpařuje, ale biolíh ochotně absorbuje vlhkost z vzduchu a usazuje se na stěnách karburátoru ve formě želatinových sraženin. Palivo se postupně doplňuje do karburátoru z nádrže, zatímco benzín odpařuje a ethanol s vodou se nadále ukládá na stěny. V extrémních případech může karburátor doslova zarůst sraženinou a zůstat zcela neprůchodným. V méně vážných případech sraženiny zúží palivové kanály a omezí tok paliva. V takových případech se motor obvykle spustí s obtížemi a po delší době běhu motoru se může palivový systém postupně vyčistit a motor se stabilizuje. Avšak může se také stát, že uvolněná sraženina vytvoří zátku, motor zhasne a odmítá se znovu nastartovat.
Vytváření usazenin začíná téměř okamžitě po zastavení motoru. V některých případech můžete proto pozorovat vliv usazenin i po pouhých 14 dnech, kdy motor stál.
Jak lze předejít ucpání karburátoru?
Prvním krokem k prevenci ucpání karburátoru je vždy používat čerstvý benzín. Pokud tankujete palivo označené jako E10, nedoporučuje se uchovávat ho doma déle než 1 měsíc. Nespotřebované palivo za tuto dobu v zahradní technice jednoduše použijte v autě a pro zahradní techniku si pořiďte čerstvou náplň.
Pokud víte, že stroj nebude používán déle než 14 dní, doporučuje se vyprázdnit nádrž, nastartovat motor a nechat jej běžet, dokud nespotřebuje zbývající palivo v karburátoru a sám nezhasne.
Negativní účinky ethanolu lze také eliminovat přidáním vhodného stabilizátoru do benzínu.
Nejjednodušší metodou, jak se vyhnout těmto problémům, je použití paliva s přídavkem ETBE místo ethanolu. ETBE, vyráběný z biohmoty, neprodukuje usazeniny jako ethanol.